


1-
TALEP ANALİZİ
Talep , ekonomik
birimlerin çeşitli mal ve hizmetleri
tüketme isteğini belirten irade açıklamasıdır. İktisadi alanda incelenen talep ise efektif taleptir.
Efektif talep , satın
alma gücü ile desteklenmiş taleptir. Bir bireyin
herhangi bir x malına yönelik
talep fonksiyonu şu şekilde ifade
edilebilir:
Dd= f(,Px Pi , Pt , Z , R, Pxe , Rxe ) .
Fonksiyonda ifade edilen harfler sırasıyla , x malının fiyatını
, x malının ikamesi olan malın
fiyatını , x malının tamamlayıcısı olan malın fiyatını , zevk ve tercihleri ,
geliri , x malı fiyatında beklenen
artışı ve gelirde beklenen artışı simgeler.
Marshallian talep analizini yapabilmek için x malının fiyatı dışındaki değişkenleri
sa-
bit kabul edersek ( ceterus
paribus ) , bir x malının talebinin , o malın fiyatına bağlı olduğunu görürüz. Bu
şekilde analizi basitleştirdiğimizde
fonksiyon şu şekilde ifade edilebilmektedir : Dd= f(Px )
. Talep edilen mal miktarı ile fiyat arasında negatif yönlü bir ilişki söz konusudur. Fiyatlar artar ise talep azalır veya fiyatlar azalır ise talep artar . Bu kurala talep kanunu denir ve bu kanunu oluşturan kişi Alfred Marshall’dır.
Az önce ifade edilen fonksiyondaki bağımsız değişken fiyat , bağımlı
değişken ise taleptir.
Şekilde de görüldüğü gibi bir malın fiyatı değişirse talep edilen miktar da değişmektedir. Fiyat 1000 liradan
700 liraya düşerse talep edilen miktar da 1 adetten 2'ye yükselmektedir. İşte talep kanunu aracılığıyla grafik
üzerinde elde edilen ve farklı fiyatlarda talep edilmek istenen mal miktarını gösteren negatif eğimli eğriye
bireysel talep eğrisi denir.Görüldüğü gibi fiyattaki değişmeler sonucu talep eğrisi üzerinde kaymalar meyda-
na gelmektedir. İşte bu noktada talepteki değişme ve talep miktarındaki değişme ifadelerini açıklamamız ge-
rekir.
Talep miktarındaki değişme , bir malın fiyatındaki değişmeler sonucu bireysel talep eğrisi üzerinde
meydana gelen kaymaları ifade etmektedir. Fiyat düştükçe talep eğrisi üzerinde aşağıya doğru hareket edilir.
Bunun tam tersi durum da geçerlidir.
Talepteki değişme ise malın fiyatı dışındaki değişkenlerde meydana gelen değişimler sonucu talep
eğrisinin aşağı ya da yukarı kayması anlamına gelmektedir.
-Talep Eğrisini Kaydıran Fiyat Dışı Faktörler
a) Gelir: Tüketicinin geliri artar ise talep ettiği mal miktarı da artmaktadır. Normal mallarda bu kural geçerlidir.
Düşük malların talebi ise gelir arttıkça azalır.
b) Diğer malların fiyatları: Talep edilen bir x malının ikamesi veya tamamlayıcısı olan malların fiyatlarında meydana gelen değişmeler de x malı talep eğrisini kaydırır. Örneğin x malının ikamesi olan y malının fiyatı
artar ise x malı talep eğrisi şekildeki gibi sağa kayarak T2 konumuna gelir.X malının tamamlayıcısı olan z
malının fiyatları artar ise x malı talep eğrisi sola kayarak T 1 konumuna gelir. İkame mallar birbirlerinin ye-
rine kolayca ikame edilebilen mallardır. Tamamlayıcı mallar ise ancak birlikte tüketildiklerinde fayda sağlayan
mallardır. Örneğin siyah ve yeşil zeytin ikame mallardır. Otomobil ile benzin ise tamamlayıcı mallardır.
c)Beklentiler: Beklentilerin ekonomik birimlerin davranışları üzerinde önemli etkileri vardır. Örneğin gele-
cek yıl fiyatların artacağı bekleniyorsa bugünkü tüketim artar ve talep eğrisi sağa kayar. Ancak gelecek
yıl fiyatların düşeceği beklentisi içerisine girilmiş ise bugünkü tüketim düşecek ve talep eğrisi sola kayacaktır.
d)Zevk ve tercihler : Bireylerin zevkleri ve tercihleri de tüketim davranışları üzerinde oldukça etkilidir. Bireyin
zevk ve tercihleri tüketilen mal aleyhine değişmiş ise talep eğrisi sola , tam tersi durumda ise sağa kayar.
e) Tüketici sayısı : Tüketici sayısının yani nüfusun artması da talebi artıran önemli bir etkendir.
-Bireysel Talep Eğrisinden Piyasa Talep Eğrisine Geçiş
Yukarıda bireysel talep eğrisini analiz ettik. Şimdi de bireysel talep eğrileri yardımı ile piyasa talep eğrisinin
elde edilişini inceleyelim.
Şekilde görüldüğü gibi , bireysel talep eğrilerinin yatay toplamından piyasa talep eğrisi elde edilmektedir.
Makro iktisadi analizdeki AD (toplam talep eğrisi ) ile mikro iktisadi analizdeki piyasa talep eğrisi arasında
hiçbir ilişki yoktur.
Bireysel talep eğrileri yardımı ile piyasa talep eğrisinin elde edilebilmesi için gösteriş ve züppe (snop)
etkisinin mass edilmesi, giderilmesi gerekmektedir. Çünkü bazen bir mala olan talep , diğer tüketicilerin
o mala olan talebine de bağlı olabilmektedir. İşte bu hususa kitle dışsallığı denilmektedir.Kitle dışsallığı
pozitif veya negatif yönde olabilmektedir. İşte gösteriş etkisinde de ( bandwagon etkisi) pozitif bir kitle
dışsallığı söz konusu olmaktadır. Bireyler , diğer bireylerden aşağı kalmamak , modaya uymak amacıyla
talebi artan malı yani moda olan malı talep etmektedir.
Snop etkisinde ise kendisini orta sınıftan ayrı gören , lüks mal talep eden bireyler , talep ettikleri mala yönelik olarak diğer bireylerin talebinin artması sonucu o malı talep etmekten vazgeçmektedirler. Yani burada
gösteriş etkisinin tam tersi olarak mala olan talep arttıkça , snopların o mala olan talebi düşmektedir. Snop
etkisi ile Veblen etkisinin karıştırılmaması gerekmektedir. Veblen etkisinde bireylerin mala olan talebi
diğer bireylerin talebinden etkilenmemektedir.Veblen etkisinde bireyler fiyatı artan malları , bu mallar sadece bende olmalı bilinci ile talep etmekte ve bu mallara olan talep artmaktadır.
* Talep miktarındaki değişme statik , talepteki değişme ise dinamiktir.
-Doğrusal Talep Denklemi
Q = A - BP ifadesi doğrusal talep denklemini ifade etmektedir. Q ve P sırasıyla miktar ve fiyatı , A ise miktarı belirleyen diğer faktörleri ifade eder.



Hiç yorum yok:
Yorum Gönder